Olej kokosowy do smażenia

naturalny olej kokosowy do smażenia

Dlaczego warto używać oleju kokosowego do smażenia?

Smażenie nie należy do najzdrowszych metod obróbki termicznej żywności. Tłuszcz wsiąka w jedzenie, przez co potrawa staje się bardziej kaloryczna i ciężkostrawna. W dodatku, jeśli użyjesz tłuszczu o niskiej temperaturze dymienia, możesz łatwo przypalić swój obiad i nadać mu charakterystyczny swąd spalenizny.

Jednak największym zagrożeniem wynikającym ze smażenia na źle dobranym tłuszczu jest „wzbogacenie” potrawy o szkodliwe związki – aldehydy, ketony, akrylamid i akroleinę. To substancje o działaniu mutagennym i rakotwórczym, dlatego wybór właściwego tłuszczu powinien być priorytetem dla osób chcących zachować zdrowie i uniknąć chorób nowotworowych. Takim tłuszczem bez wątpienia jest olej kokosowy, który może być Twoim największym sprzymierzeńcem w kuchni.

Przeczytaj również o oleju kokosowym do twarzy.

Czy smażenie na oleju kokosowym jest zdrowe?

W trakcie smażenia temperatura przekracza 100°C i może wynosić 150-200°C, dlatego należy wybierać tłuszcze o wysokiej temperaturze dymienia. Termin ten określa minimalną temperaturę, w której tłuszcz ulega degradacji na wolne kwasy tłuszczowe i glicerol, a następnie wydzielane są związki rakotwórcze m.in. akroleina i akrylamid. Wysoki punkt dymienia to jedna z najważniejszych cech oleju kokosowego, determinująca jego przydatność w kuchni.

Nierafinowany olej kokosowy wykazuje odporność do temperatury 177°C (a więc znacznie wyższą niż w przypadku masła oraz innych nierafinowanych olejów roślinnych). W przypadku, gdy jest to rafinowany olej kokosowy do smażenia, temperatura dymienia to aż 200°C. Tłuszcz do smażenia powinien również zawierać głównie kwasy nasycone i jednonienasycone, które są znacznie mniej wrażliwe niż kwasy wielonienasycone i zachowują wysoką stabilność podczas obróbki termicznej. Tymczasem 94% składu oleju kokosowego zajmują kwasy tłuszczowe nasycone, z czego ok. 62% stanowią kwasy średniołańcuchowe MCT – laurynowy, mirystynowy, kaprylowy, kapronowy i kaprynowy.

Jak smażyć na oleju kokosowym?

Nierafinowany olej kokosowy zachowuje delikatny aromat orzecha kokosowego, dlatego nadaje potrawom orientalną nutę. Warto stosować go zwłaszcza do dań z woka podczas eksperymentowania z kuchnią chińską, wietnamską czy tajską. Mięso przygotowane na oleju kokosowym zachowuje soczystość i zyskuje ciekawszy smak niż przyrządzone na innym oleju roślinnym czy maśle klarowanym.

Olej kokosowy pasuje do ryb i owoców morza (np. krewetek). Z powodzeniem możesz go używać również do smażenia ryżu i warzyw. Nie obawiaj się jednak, że kokos zdominuje Twoją potrawę – olej zapewnia wspaniały aromat podczas smażenia, ale w smaku jest bardzo delikatny. Niemniej, z racji przyjemnego zapachu polecamy go także do dań na słodko, w tym pieczenia ciast oraz smażenia naleśników, racuchów i placków z owocami.

Przeczytaj również o oleju kokosowym dla niemowląt.

najlepszy olej do smażenia

Olej kokosowy do smażenia jako zdrowy element diety

Najcenniejszym składnikiem oleju kokosowego jest kwas laurynowy, naturalnie występujący w mleku matki. Kwas ten aktywnie wspiera układ immunologiczny, chroniąc organizm przed bakteriami, wirusami i grzybami. Dzięki przewadze średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych, olej kokosowy jest dobrze przyswajalny i nie powoduje odkładania się tkanki tłuszczowej wokół narządów wewnętrznych. Kwasy MCT są bowiem od razu metabolizowane w wątrobie i przekształcane na energię, dzięki czemu nie obciążają układu pokarmowego, a wręcz przyspieszają metabolizm.

Nasycone kwasy tłuszczowe zawarte w oleju kokosowym regulują również gospodarkę hormonalną organizmu, ponadto zmniejszają ryzyko osteoporozy i łagodzą procesy zapalne. Wykazano również, że tłuszcz ten nie zwiększa poziomu cholesterolu i trójglicerydów. Ponadto stanowi źródło witamin (m.in. z grupy B, C i E) oraz minerałów (cynk, fosfor, magnez, potas, wapń), a także poprawia przyswajanie składników odżywczych z pożywienia. Można go stosować również zewnętrznie do olejowania zniszczonych włosów oraz jako naturalny lek na wysypkę, opryszczkę, trądzik, grzybicę skóry i inne dermatozy.

Inne oleje do smażenia

Alternatywą dla tłuszczów zwierzęcych (masła klarowanego i smalcu) może być także nierafinowany olej sezamowy, który ma podobną temperaturę dymienia do oleju kokosowego. Stosując olej sezamowy, trzeba się jednak liczyć z tym, że nie jest on tak delikatny, jak olej z kokosa. Ma orzechowy posmak, który zmienia charakter potrawy i nie we wszystkich przepisach będzie właściwym wyborem.

Do smażenia można wykorzystać również nierafinowany olej rzepakowy, jednak w tym wypadku obróbka nie powinna trwać zbyt długo, gdyż temperatura dymienia tego tłuszczu jest niższa – wynosi około 110°C), Do tego olej rzepakowy zawiera duże ilości kwasów wielonienasyconych podatnych na degradację podczas intensywnego podgrzewania. Może być wykorzystywany w trakcie krótkiego smażenia, np. fileta z kurczaka. Jeśli chcesz mieć pewność, że zastosowanie oleju rzepakowego nie zaszkodzi, przed smażeniem wykonaj emulsję wodno-tłuszczową.

Przeczytaj również o kawie Paleo z olejem kokosowym.

olej kokosowy na drewnianej łyżce

Wpływ oleju kokosowego na zdrowie

Znajdujący się w składzie oleju kokosowego kwas laurynowy, po odpowiednim przekształceniu w organizmie wykazuje działanie antybakteryjne, antywirusowe oraz przeciwzapalne. Wspomaga on układ odpornościowy, ułatwia również wchłanianie cennych składników, takich jak liczne witaminy czy aminokwasy. Olej ten pobudza również przemianę materii, może być więc pomocny w odchudzaniu.

Co smażyć na oleju kokosowym?

Olej ten nadaje się do smażenia wielu potraw. Podczas przygotowywania dań z jego zastosowaniem, w kuchni unosi się przyjemna woń kokosa. Smażyć na nim można, m.in.:

  • mięso, np. panierowane kotlety, które dzięki temu zyskują chrupiącą skórkę,
  • ryby,
  • rozmaite warzywa, m.in. cebulę, cukinię, marchewkę,
  • cienkie naleśniki na słodko (np. z bananem) lub amerykańskie pancake,
  • placki lub racuszki,
  • przekąski w formie chipsów ziemniaczanych lub bananowych, wymagających smażenia w głębokim tłuszczu,
  • ziarenka kukurydzy (w celu uzyskania pysznego popcornu),
  • banany w cieście, podawane jako orientalny deser,
  • jajecznicę.

Jak widać na powyższych przykładach, olejem tym można zastąpić inne, stosowane w kuchni oleje. Korzystne to będzie nie tylko dla smaku potraw, które w przypadku kokosowego oleju nierafinowanego nabiorą orientalnej nuty, ale i dla zdrowia. Tłoczony na zimno olej może być również stosowany jako zamiennik masła czy margaryny, służąc do smarowania świeżego pieczywa.

Jak wybrać najlepszy olej kokosowy do zdrowej pielęgnacji?

  • Najważniejsza zasada głosi, że olej kokosowy powinien być przede wszystkim świeży. Sklep internetowy Olini.pl oferuje najwyższej jakości olej kokosowy tłoczony na zimno, w naszej rodzinnej olejarni, z zachowaniem najwyższych standardów podczas procesu wytwarzania. Produkt tworzony jest na Twoje zamówienie, co oznacza, że nie zalega na sklepowej półce, co mogłoby go narazić na zjełczenie.
  • Olej kokosowy „nie lubi” światła słonecznego, więc bardzo ważne jest, by nie wystawiać go na działanie tego czynnika.
  • Równie istotne jest, by olej kokosowy był zimnotłoczony. Temperatura przy produkcji nie powinna przekraczać 40 stopni Celsjusza. Dobry olej kokosowy jest niefiltrowany, nierafinowany, nieoczyszczany i pochodzi z najlepszego ziarna (w firmie Olini przykładamy wagę do jak najlepszej jakości składników – zobacz jak powstają nasze oleje)
  • O tym, dlaczego olej nierafinowany jest lepszy od rafinowanego, dowiesz się z naszego poradnika. Przeczytaj jak wybrać najlepszy olej kokosowy.
Olej kokosowy do smażenia
5 (100%) 57 votes