Tłuszcz w diecie dziecka i niemowlęcia

Dla prawidłowego rozwoju dziecka znaczenie ma nie tylko obecność witamin i minerałów w pożywieniu. W jego diecie nie powinno zabraknąć także tłuszczu i to już od najmłodszych lat. Okazuje się, że nie tylko jest on istotny, ale wręcz niezbędny dla zachowania zdrowia, prawidłowego funkcjonowania organizmu oraz wzrostu.

tłuszcz w diecie dziecka i niemowlęcia

Tłuszcz w diecie niemowlęcia

Przede wszystkim należy zdać sobie sprawę z tego, że mówimy o zdrowym tłuszczu, nie tym pochodzącym ze słodyczy, czy mocno przetworzonej żywności. Jego idealną dawkę niemowlę otrzymuje wraz z mlekiem matki. Jest to naturalny pokarm, w którym malec dostaje nienasycone kwasy tłuszczowe, w tym: kwas linolowy z grupy omega-6 oraz alfa-linolenowy pochodzący z rodziny omega-3. Co ważne, w pokarmie kobiecym znajdziemy także kwas DHA, który jest niezbędny do prawidłowego rozwoju mózgu oraz całego układu nerwowego, a także prawidłowego funkcjonowania organizmu w ogóle i dobrego wzroku.

Badania wykazały, że kwas ten gromadzi się w mózgu dziecka w największych ilościach od 20. tygodnia ciąży do 4 roku życia. Z tego powodu ciężarnym szczególnie poleca się spożywanie ryb morskich. Wzbogaci to ich pokarm właśnie o kwas DHA.

Przeczytaj również o oleju kokosowym dla dziecka

Czy niemowlę może jeść tłusto?

Obecność tłuszczu w diecie dziecka jest obowiązkowa. Światowa Organizacja Zdrowia wskazuje, że 30-45% dziennego zapotrzebowania na energię malucha powinny pokrywać tłuszcze roślinne. W ciągu 12 miesięcy tyje on trzykrotnie i rośnie dwukrotnie. W pierwszym roku życia mózg także powiększa swoją masę, a duża liczba kalorii sanowi dla niego swego rodzaju paliwo. Jeśli boisz się, że tłuszcz w diecie niemowlęcia spowoduje u niego w przyszłości otyłość, jesteś w błędzie. By tego uniknąć, należy przede wszystkim ograniczyć ilość spożywanych cukrów prostych, które znajdują się w słodyczach, jedzeniu typu fast food, białym pieczywie oraz sokach. W późniejszym wieku należy zwrócić uwagę na odpowiednią dawkę codziennej aktywności fizycznej. Kwestią sporną jest picie krowiego mleka.

Niektórzy eksperci twierdzą, że do 3. roku życia dzieci powinny spożywać mleko matki lub modyfikowane – specjalnie dostosowane do ich potrzeb. Mleko krowie oraz jego przetwory można wprowadzić do diety po 1. lub 2. roku życia. To dobre źródło witamin oraz wapnia, które są niezbędne w budowie kości i zębów.

Zdrowe tłuszcze

Istnieje cała gama produktów, które będą odpowiednie dla naszych dzieci, a bogactwo ich składników wspomoże ich prawidłowy rozwój. Jakie są główne zalety zdrowych tłuszczów?

  • Dostarczają nienasyconych kwasów tłuszczowych, które są niezbędne w budowaniu odporności oraz wspierają układ nerwowy oraz pracę mózgu.
  • Chronią przed chorobami układu krążenia.
  • Obniżają poziom złego cholesterolu.
  • Dostarczają energii niezbędnej do prawidłowego rozwoju oraz wzrostu.
  • Pomagają w przyswajaniu witamin E, K, D i A, które są w tłuszczach rozpuszczalne.

Na zdrowie na pewno dziecku wyjdzie także spożywanie olejów roślinnych, najlepiej tłoczonych na zimno, np. słonecznikowego, lnianego, kukurydzianego czy sojowego. Oliwa z oliwek jest świetna, ale doskonałą i tańszą alternatywą jest olej rzepakowy. Można w nim maczać pieczywo lub dodać do sałatki. Na pewno nie powinno się podawać niemowlęciu margaryny ani dodawać jej do zup. Zawiera ona szkodliwe izomery trans.

Dla dziecka nieodpowiedni w zbyt dużych ilościach będzie olej kokosowy, który zawiera nasycone kwasy tłuszczowe i spożywany w nadmiernych ilościach może sprzyjać otyłości. Pamiętać też należy o tym, że naturalny tłuszcz, jakim jest smalec, także nie będzie najlepszy w diecie dziecka, czy niemowlęcia. Zapomnijmy też o boczku, czy jajecznicy na słoninie. Warto jednak wprowadzić do jadłospisu mięso, nabiał oraz tłuste ryby.

Dobra ryba

Wiele osób zastanawia się, czy dzieci, a szczególnie niemowlęta, mogą jeść ryby. Mogą być one silnym alergenem, jednak nie dla wszystkich. By się przekonać, jak jest w przypadku Twojego malucha, zacznij wprowadzać produkt po 7. miesiącu życia w niewielkiej ilości. Jeśli nie zaobserwujesz żadnych niepokojących objawów, możesz próbować dalej. Oczywiście istotna jest forma podania ryby takiemu maleństwu. Najlepsza będzie upieczona w folii lub ugotowana na parze. Wprowadzaj ją stopniowo do jadłospisu, a przy “zdanej” próbie alergenowej, staraj się przyrządzać danie rybne 2-3 razy w tygodniu.

tłuszcz w diecie dziecka i niemowlęcia

Jaki gatunek będzie odpowiedni? Najzdrowsze są tłuste ryby morskie: śledź, łosoś, halibut, dorsz, makrela (jednak nie ta wędzona). Poza zdrowymi tłuszczami dostarczysz dziecku także witaminy (A, D, B, E) oraz składniki mineralne (wapń, jod, żelazo, fosfor, fluor, selen i magnez). Ryby są też doskonałym źródłem łatwo przyswajalnego białka, a także cennych kwasów omega-3 i omega-6, które wspomagają reakcje obronne i przeciwzapalne, mogą zapobiegać niektórym odmianom nowotworów, a także wspomagają pracę i rozwój układu nerwowego.

Jak widzisz, istnieje wiele źródeł zdrowego tłuszczu, który jest niezbędny również w diecie dorosłego człowieka. Warto od najmłodszych lat wyrabiać dobre nawyki żywieniowe. Zaprocentują one nie tylko prawidłowym rozwojem, ale także późniejszym funkcjonowaniem całego organizmu.

Jak wybrać najlepszy olej dla swojego dziecka?

  • Olej powienien być swieży, zrobiony na zamówienie – na Olini.pl kupić tylko świeży olej.
  • Powinien być zimnotłoczony, co oznacza że temperatura takiego tłoczenia nie może przekroczyć 40 stopni.
  • Nie powinien zawierać dodatków.
  • Powinien być produkowany z ziaren najwyższej jakości.
Tłuszcz w diecie dziecka i niemowlęcia
Zostaw ocenę