Zakwasy w diecie warzywno-owocowej dr Dąbrowskiej

Dieta dr Dąbrowskiej jest od jakiego czasu jedną z najbardziej popularnych diet w Polsce. Stosują ją celebrytki, trenerki i zwykłe kobiety. Dieta idealna?

Głównym założeniem tej diety jest oczyszczenie organizmu z toksyn i substancji szkodliwych. Jej konstrukcja pozwala także na pozbycie się zbędnych kilogramów. Jakie produkty można w niej stosować? Czy trzeba jeść tylko surowe warzywa i owoce czy może dopuszczalne są kiszonki? I jak można wykorzystać w tej diecie naturalne zakwasy? Zaraz wszystkiego się dowiecie.

Dieta warzywno–owocowa dr Dąbrowskiej ma już spore grono zagorzałych zwolenników.  Niemniej jednak liczba osób, które mają do niej dość krytyczny stosunek, jest porównywalna do liczby jej fanów. Tak czy owak – wywołuje bardzo gorące dyskusje i dużo emocji.

Zakwasy w diecie warzywno-owocowej dr Dąbrowskiej

Dieta dr Dąbrowskiej – naturalny sposób na odtrucie organizmu

Nie da się ukryć, że dieta dr Dąbrowskiej nie jest dla wszystkich, ale jest skonstruowana w taki sposób, że przygotowanie posiłków nie zajmie nam wiele czasu. Bazę diety stanowią owoce i warzywa występujące powszechnie w naszej szerokości geograficznej. Dieta jest stosunkowo tania. Co ważne, opiera się na naturalnej, nieprzetworzonej żywności. Przykładem są kiszone warzywa i zakwasy takie jak: zakwas z buraka, zakwas z marchewki czy zakwas z kapusty. Jak wiadomo, kiszonki to naturalne źródło witamin i mikroelementów. To także naturalne probiotyki mające doskonały wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu.

Zakwasy w diecie warzywno-owocowej dr Dąbrowskiej

Podstawowe zasady w diecie dr Dąbrowskiej

Na dietę dr Ewy Dąbrowskiej składają się: lecznicza głodówka oraz zdrowa dieta warzywno – owocowa. Podstawę drugiego etapu stanowią warzywa oraz owoce łatwo dostępne w naszym kraju. Dieta jest dość prosta. Zdaniem jej pomysłodawczyni, pomaga nie tylko osobom z nadwagą, ale również tym cierpiącym na schorzenia neurologiczne, problemy hormonalne, osobom z osłabioną odpornością, a także osobom zmagającym się z zaburzeniami metabolizmu. Dieta dr Dąbrowskiej zakłada oczyszczenie organizmu z toksyn. Takie oczyszczenie ma pomóc w powrocie do właściwej równowagi. Kolejny etap ma przywrócić naturalny rytm oraz zwrócić nam utraconą energię oraz witalność.

Wracając do konstrukcji diety – jak napisaliśmy wcześniej – pierwszym etapem jest lecznicza głodówka. Nie oznacza to jednak całkowitego wyrzeczenia się pokarmów. Na tym etapie należy spożywać około 600 kalorii dziennie.  W zależności od potrzeb osoby odchudzającej się etap ma trwać od dziesięciu do maksymalnie czterdziestu dni. Co zatem wolno jeść w pierwszym etapie? Mogą to być warzywa takie jak: marchew, buraki, rzodkiew, kalafior, brokuły, cebula, ogórki, pomidory czy papryka. Zakazane są ziemniaki. Umilić sobie głodówkę można z użyciem jabłek, grapefruitów, cytryn i jagód. Dr Dąbrowska zaleca spożywanie powyższych produktów bez obróbki termicznej jako surówki albo sałatki lub w postaci zup bez dodatku tłuszczu i nabiału. Dodatkowo, osoba na leczniczej głodówce powinna wypijać do 3 litrów niskozmineralizowanej wody dziennie.

Można pozwolić sobie na luksus w postaci soków i koktajli z wyżej wymienionych warzyw i owoców. Można także pić herbaty ziołowe i owocowe bez dodatku cukru. Po okresie głodówki następuje etap drugi. To znaczy – produkty dozwolone w etapie pierwszym zostają rozszerzone o rośliny strączkowe, nabiał oraz kasze. Wolno wprowadzić owoce i warzywa wcześniej zabronione, a także chleb razowy oraz orzechy. Dr Dąbrowska zaleca stałe odstawienie takich produktów jak: biała mąka, ser żółty, herbata, kawa, żywność przetworzona, słodycze czy alkohol.

Zakwasy Olini

Autor zdjęcia: Karolina Wilk www.kinka.com.pl

Do picia oprócz wody i soków można wykorzystać też wodę z kiszonych warzyw. Nie musi to być tylko kiszona kapusta czy buraki, można eksperymentować z innymi dozwolonymi warzywami na przykład z marchewką czy ogórkami. Zakwasy można też ze sobą mieszać, tak żeby uzyskać najbardziej odpowiadający nam smak i konsystencje. Przykładem może być połączenie kiszonej marchewki i buraka. Ten pyszny napój nie tylko orzeźwia i gasi pragnienie ale ma też inne właściwości o których piszemy Tutaj.

Jak zatem wygląda przykładowy jadłospis? Wbrew pozorom jest dość urozmaicony. I tak na przykład, zgodnie z tym, co pisze dr Dąbrowska w książce „Ciało i ducha ratować żywieniem”, możecie zjeść:

Śniadanie: zakwas z kiszonej marchwi (samodzielnie ukiszony lub kupiony gotowy), surówka: pomidor, ogórek kiszony, seler naciowy, surówka z białej kapusty z jabłkiem plus gotowany burak, herbata miętowa lub sok jabłkowy.

Obiad: zupa ogórkowa, duszona papryka nadziewana jarzynami, surówka z czerwonej kapusty z grapefruitem, polana sokiem z kiszonej kapusty, gotowany kalafior, kompot z jabłek

Kolacja: mus jabłkowy na ciepło, surówka z marchwi z jabłkiem, gotowana biała kapusta, sok pomidorowy, herbata z róży.

Zakwasy w diecie warzywno-owocowej dr Dąbrowskiej

Czy dr Dąbrowska poleca naturalne kiszonki osobom na diecie jej autorstwa?

Dr Dąbrowska wręcz zaleca naturalne postne kiszonki w swojej diecie. Sok z kiszonych buraków, kapusty czy marchewki to świetny składnik diety warzywno-owocowej. Sałatki i surówki na bazie z kiszonych buraków, kapusty, marchewki to wręcz idealny pomysł na zdrowe i pyszne dania w trakcie diety pani doktor. Zwłaszcza, że są to warzywa dozwolone już na pierwszym etapie diety. Poza tym zakwas z buraków, kapusty czy marchewki to wspaniała bomba witaminowa, która nie tylko pomoże nam w oczyszczeniu organizmu i usprawni pracę naszych jelit, ale zadziała także na nasz układ odpornościowy i poprawi funkcjonowanie całego organizmu. Co ważne, takich kiszonek nie musimy przygotowywać sami. Wystarczy uważnie przeczytać publikacje dr Dąbrowskiej poświęcone kiszonkom. Proste i w stu procentach naturalne kiszonki z warzyw najwyższej jakości, jakie oferują polscy producenci, w zupełności nadają się do stosowania w trakcie diety warzywno-owocowej.

Obejrzyj filmik na kanale Olini na Youtube i dowiedz się jakie właściwości ma zakwas z kapusty:

Oceń artykuł:

Średnia: 5 / 5. Oddane głosy: 3

Brak ocen