Zastosowanie octu jabłkowego

Ocet jabłkowy staje się coraz bardziej popularnym specyfikiem, który jest stosowany w wielu sytuacjach. Czy naprawdę istnieją dowody na jego pożyteczne działanie dla naszego organizmu? 

Prawda jest taka, że ocet jabłkowy ma wiele zastosowań i potrafi zdziałać dużo dobrego. Jednak musimy wiedzieć jak go używać. Poznaj zastosowanie octu jabłkowego i dowiedz się jak go wykorzystać w kuchni i domu.

Zastosowanie octu jabłkowego

Zacznijmy jednak od początku – jakie wyróżniamy rodzaje octów?

  • Ocet winny – biały lub czerwony. Powstaje w procesie fermentacji wina i wykorzystuje się go najczęściej w procesie przygotowania posiłków.
  • Ocet spirytusowy – jest uważany za ocet gorszej jakości. Najczęściej używa się go do marynowania żywności.
  • Ocet ryżowy – w Polsce rozpoznawany i stosowany przez wielbicieli kuchni azjatyckiej. Powstaje na bazie sake. Dodawany na przykład do sushi, makaronów czy sałatek.
  • Ocet balsamiczny – to słodko-kwaśny ocet powstający na bazie soku z winogron. Ma szerokie zastosowanie kulinarne.

Naturalny ocet z jabłek – zastosowanie w wielu sytuacjach

Naturalny ocet z jabłek ma bardzo szerokie zastosowanie w codziennym życiu. Jest dodatkiem do wielu potraw a także jest doskonałym środkiem konserwującym. Co ciekawe coraz częściej stosuje się ocet jabłkowy na odchudzanie. Ponadto wykorzystuje się go jako środek czyszczący lub środek o zastosowaniu kosmetycznym.Ocet jabłkowy Olini - pyszny i zdrowy

Ocet jabłkowy – co to jest?

Ocet z jabłek uzyskuje się z fermentacji jabłek, która dokonuje się za sprawą bakterii z rodzaju Acetobacter. Inaczej to bakterie kwasu octowego. Ocet ma charakterystyczny zapach i kolor. Ma w sobie wiele składników, które dobrze wypływają na pracę naszego organizmu. Ocet jabłkowy zawiera:

  • Enzymy
  • Aminokwasy
  • pektyny
  • związki polifenolowe – kwas chlorogenowy czy kawowy

Ocet jabłkowy to, toteż źródło:

  • witamin z grupy B
  • beta-karotenu
  • biotyny
  • kwasu foliowego
  • witaminy C
  • pierwiastków – fosforu, sodu, potasu, wapnia, magnezu czy żelaza

 Ocet jabłkowy a odchudzanie

Coraz częściej mówi się, że ocet jabłkowy jest specyfikiem wspomagającym odchudzanie. Czy istnieje coś takiego jak dieta octowa?

Badania naukowe udowodniły, że ocet jabłkowy wspiera gospodarkę węglowodanową. Ocet jabłkowy ponadto hamuje apetyt. Z tego powodu coraz częściej stosuje się ocet jabłkowy na odchudzanie. To wymaga picia wody z octem jabłkowym z zachowaniem właściwych proporcji w celu zwiększenia metabolizmu.  Dlatego zaleca się dodawanie octu jabłkowego do posiłków w celu wsparcia procesu trawienia. Pomijając kwestie gubienia zbędnych kilogramów, picie octu jabłkowego ma bardzo dobry wpływ na nasz organizm, głównie ze względu na swój wartościowy skład.

To właśnie bogactwo aktywnych składników octu jabłkowego pozytywnie wpływa na odporność naszego organizmu. Co ciekawe, podobno może poprawić stan nasze paznokci oraz włosów. Niektórzy stosują ocet abo oczyścić swój organizm, polega to na tym, że zawarte w occie jabłkowym pektyny pomagają w procesie trawienia. Pobudza one działanie enzymów trawiennych. Dodatkowo ocet obniża poziom cukru i cholesterolu. Wystarczy oddawać odrobinę octu jabłkowego do posiłków.

Jak spożywać ocet jabłkowy?

Ocet jabłkowy można spożywać regularnie poprzez dodawanie go w małych ilościach do naszych posiłków. Oczywiście należy to robić z zachowaniem zdrowego rozsądku. Pamiętajmy też, że jeśli wlejemy do potrawy zbyt wiele octu zwyczajnie zmieni ona swój smak.  Co ciekawe posiłki z dodatkiem octu jabłkowego będą posiłkami, które sprawią, że szybciej poczujemy się najedzeni, wszystko za sprawą pektyn, w które bogate są jabłka – zapewniają one uczucie sytości.

Zastosowanie octu jabłkowegoOcet jabłkowy na odporność

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z faktu, że ocet jabłkowy ma działanie antybakteryjne i antyseptyczne.

Ocet z jabłek to skuteczny środek na przeziębienie i wsparcie odporności. Można go użyć jako dodatek do syropów domowej roboty. Ocet jabłkowy to również probiotyk pochodzenia naturalnego. Zapobiega namnażaniu się bakterii. Jak już wspominaliśmy, ocet jabłkowy jest polecany osobom, które muszą pilnować odpowiedniego poziomu cukru we krwi.

Według najnowszych badań dietetycy polecają również spożywanie octu jabłkowego przed posiłkiem lub w jego trakcie (w potrawie), czynność ta pozwala na zmniejszenie ilości wchłanianych węglowodanów.

Mało osób wie również, że ocet jabłkowy pomaga w dolegliwościach żołądkowych. Na przykład w sytuacji refluksu, czyli cofania się treści żołądkowych.

Picie octu jabłkowego musi odbywać się według ściśle określonych proporcji. Polega to na piciu octu jabłkowego przez tydzień przed każdym posiłkiem. Następnie należy zrobić kilkutygodniową przerwę. Ocet jabłkowy należy spożywać w formie rozcieńczonej i z należytym umiarem. Spowodowane jest to faktem, że ocet jabłkowy nierozcieńczony może drażnić śluzówkę naszego żołądka.

Poznaj więcej właściwości octu jabłkowego oglądając film na kanale Olini na YouTube:

 

 

Oceń artykuł:

Średnia: 5 / 5. Oddane głosy: 3

Brak ocen