Zdrowe tłuszcze w diecie dziecka

Niemowlęta karmione mlekiem aż połowę energii czerpią z tłuszczów. U nieco starszych maluchów tłuszcze powinny stanowić 40% diety. Dzieci powyżej pierwszego roku życia mają mniejsze (choć wciąż wysokie) zapotrzebowanie na tłuszcze – od 30% do 35%. Niektórzy rodzice, w obawie przed otyłością i chorobami układu krążenia, stosują dietę niskotłuszczową w żywieniu dziecka. Jednak to właśnie tłuszcze dostarczają młodemu organizmowi niezbędnej energii, witamin (A, D, E, K) oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych. Zadbaj o to żeby w diecie Twojego dziecka znajdowały się zdrowe tłuszcze.

Zdrowe tłuszcze w diecie dziecka

Rola kwasów omega-3 i omega-6 w rozwoju dziecka

W okresie intensywnego rozwoju szczególnie ważne jest dostarczanie dziecku niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT) z grupy omega-3 oraz omega-6. Kwasy te znajdują się m.in. w nierafinowanych olejach roślinnych.

Kwas alfa-linolenowy (ALA) jest potrzebny organizmowi do wytworzenia kwasu EPA (eikozapentaenowego), który z kolei ulega przemianie do kwasu DHA (dekozaheksaenowego). Z kwasu DHA powstają eikozanoidy omega-3, które wspomagają odporność dziecka, w rezultacie chroniąc je przed infekcjami, alergiami oraz chorobami .

Obecność NNKT w diecie jest kluczowa dla prawidłowego rozwoju układu nerwowego. DHA stanowi podstawowy składnik budulcowy mózgu (tworzy ok. 60% kory mózgowej) oraz komórek pośredniczących w przekazywaniu informacji (tzw neurotransmiterów). Kwasy omega-3 mają korzystny wpływ na inteligencję, koordynację ruchową, pamięć, koncentrację i zdolność postrzegania u dziecka. Inną, nie mniej ważną funkcją kwasu DHA, jest uczestniczenie w rozwoju narządu wzroku i wspomaganie procesu widzenia.

Kształtowanie się mózgu rozpoczyna się w 3 trymestrze ciąży i trwa do około 18 miesiąca życia dziecka, dlatego również kobiety ciężarne i matki karmiące powinny zadbać o optymalne ilości NNKT w swojej diecie. Zarówno mamy, jak i dzieci mogą w tym celu spożywać zdrowe, nierafinowane oleje roślinne. Po które produkty warto sięgnąć, żeby wprowadzić zdrowe tłuszcze w diecie dziecka?

Olej rzepakowy – już od szóstego miesiąca życia

Do szóstego miesiąca życia dieta niemowlęcia opiera się głównie na mleku matki, obfitującym w wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Po tym okresie następuje stopniowe rozszerzanie diety. Warto zadbać wtedy o odpowiednią podaż zdrowych tłuszczy, które dziecko będzie czerpało też z innych źródeł niż mleko. Według Instytutu Matki i Dziecka oraz Centrum Zdrowia Dziecka olej rzepakowy można podawać nawet sześciomiesięcznym maluchom.

Dietetycy alarmują, że współczesna dieta zawiera nadmiar kwasów z grupy omega 6. Ważne jest zachowanie odpowiednich proporcji i zwiększenie podaży kwasów omega 3. Proporcje kwasów omega-6 do omega-3 wynoszą w oleju rzepakowym 2:1, co jest optymalne dla organizmu i pozwala uniknąć negatywnych konsekwencji zdrowotnych wynikających z nadmiaru kwasów omega‑6. Specjaliści ds. żywienia radzą, aby stosować olej rzepakowy w codziennej diecie. Wystarczy dodawać do potraw 1-2 łyżeczki oleju rzepakowego dziennie, aby maluszek otrzymał wystarczającą ilość NNKT.

Kup świeży olej rzepakowy

Wraz z porcją energii i dobroczynnych kwasów tłuszczowych, olej rzepakowy pomoże organizmowi dziecka przyswoić również dużą dawkę witaminy A (550 mcg beta-karotenu na 100 g oleju). Do niedoborów witaminy A często dochodzi w okresie intensywnego rozwoju a jej brak prowadzi do zaburzeń widzenia, zwiększenia podatności na infekcje, zahamowania wzrostu czy anemii. Zalecana dawka dla dzieci od 1 do 3 roku życia wynosi 300 mcg, natomiast w przypadku dzieci w wieku 9-13 lat, dzienne zapotrzebowanie wzrasta dwukrotnie. Należy zatem bacznie przyjrzeć się codziennemu jadłospisowi swojej pociechy. Olej rzepakowy spożywany np. z surówką z marchwi, pomoże zatem dostarczyć młodemu organizmowi solidną porcję witaminy A.

Olej dla dziecka to mieszanka oleju rzepakowego i słonecznikowego

Olej słonecznikowy – obfite źródło witaminy E

Dobrym wyborem w diecie dziecka będzie również tłoczony na zimno olej ze słonecznika. Cechą charakterystyczną tego tłuszczu jest wysoka zawartość alfa-tokoferolu (46,71 mg w 100 g), czyli najbardziej aktywnej biologicznie postaci witaminy E. Pod tym względem „słoneczny” olej zostawia daleko w tyle inne tłuszcze roślinne. Z racji właściwości przeciwutleniających witamina E jest szczególnie pożądana w diecie dzieci uprawiających sport, gdyż wysiłek fizyczny wzmaga wydzielanie wolnych rodników.

Kup świeży olej słonecznikowy

Jedna łyżka oleju słonecznikowego wystarczy, aby pokryć zapotrzebowanie na witaminę E u małych dzieci. Warto o tym pamiętać, gdyż niedobory powodują m.in. obniżenie koncentracji, osłabienie mięśni, zaburzenia wzroku, problemy z zębami i kośćmi, a także anemię dziecięcą.

Inne oleje roślinne korzystne dla dziecka

Rodzice dbający o prawidłowe żywienie swojej pociechy mają do wyboru również inne zdrowe tłuszcze roślinne. Doskonałym przykładem jest olej lniany, którego skład imponuje wysoką zawartością nienasyconych kwasów tłuszczowych (prawie 90%), z czego aż 55% stanowi kwas alfa‑linolenowy z grupy omega-3.

Olej lniany w diecie dziecka

Cennym dodatkiem do diety maluszka, który skończył już pierwszy roczek może być również olej z czarnuszki, spożywany w dawce 0,5-1 łyżeczki dziennie. Szczególnym składnikiem tego tłuszczu jest tymochinon, który wspiera dziecięcy układ odpornościowy, zwalczając stany zapalne. Z właściwości tego zdrowego tłuszczu skorzystają także dzieci cierpiące na alergię i astmę, gdyż zawiera on związki blokujące histaminę, a ponadto zmniejsza ryzyko wystąpienia skurczu oskrzeli.

Wymienione nierafinowane, tłoczone na zimno oleje roślinne należy spożywać na surowo. Aby przemycić zdrowe tłuszcze w diecie dziecka możesz wymieszać je z gotową zupką, jogurtem lub papką mięsno-warzywną, ewentualnie skropić nimi gotowane warzywa, pieczywo lub sałatkę.

Jeżeli do codziennej diety Twojego maluszka chcesz wprowadzić zdrowe oleje roślinne możesz skorzystać ze specjalnie przygotowanej mieszanki, tłoczonego na zimno oleju słonecznikowego i rzepakowego stworzonej czyli oleju dla dziecka. Taki olej tłoczy na zimno, specjalnie na Twoje zamówienia rodzinna olejarnia Olini.

Kup świeży olej dla dziecka

Natomiast w przypadku obróbki cieplnej warto zastanowić się nad wprowadzeniem do jadłospisu dziecka tłoczonej na zimno oliwy. Wprawdzie smażenie nie jest najzdrowszym sposobem na przyrządzanie posiłków dla dzieci, jednak starsze pociechy zwykle chcą jeść to samo, co rodzice. Wówczas warto przynajmniej częściowo ograniczyć smażone potrawy na korzyść duszonych, pieczonych lub przygotowywanych na patelni grillowej, a niezależnie od sposobu obróbki termicznej wykorzystać oliwę. Podczas przyrządzania gorących potraw sprawdzi się ona o wiele lepiej niż inne oleje roślinne, masło czy smalec.

Zdrowe tłuszcze w diecie dziecka

Poświęć chwilę na znalezienie najlepszych produktów aby wprowadzać zdrowe tłuszcze w diecie dziecka. Szukając odpowiednich olejów wybieraj te ze sprawdzonego źródła. Oleje powinny być świeże, najlepiej tłoczone dopiero na Twoje zamówienie. Ważne jest pochodzenie i rodzaj ziarna. Jeżeli to tylko możliwe wybieraj oleje z polskich ziaren. Zimnotłoczone oleje trzymaj w lodówce i podawaj maluszkowi na zimno. Zobacz jak oleje tłoczy niewielka rodzinna olejarnia Olini

Zdrowe tłuszcze w diecie dziecka
5 (100%) 1 vote